Page content

article content

Millennials aantrekken, 3 adviezen

Millennials aantrekken, 3 adviezen

 

Millennials aantrekken voor jouw bedrijf

Millennials veroveren in rap tempo de arbeidsmarkt. Wat moet je over hen weten? En hoe zorg je dat jouw bedrijf aantrekkelijk is voor deze generatie medewerkers? 3 adviezen.

Millennials en de War for talent

Millennials vormen in 2020 ongeveer 35 procent van de wereldwijde beroepsbevolking (onderzoek Manpower, 2016). Een groot deel van hen is recent afgestudeerd en nu actief op zoek naar een droombaan. Het is dus van belang om te weten wat deze generatie wil.

Wil jij deze nieuwe talenten aantrekken?

Je bent niet de enige. Veel bedrijven zijn actief opzoek naar zelfverzekerde, ondernemende en technisch onderlegde 20-plussers. Grote concurrentie dus. Hoe kun jij als MKB’er het verschil maken?

Millennials (1980 – 2000)
Millennials zijn personen die geboren zijn tussen 1980 en 2000 (volgens de meeste definities). Deze groep wordt ook wel generatie Y genoemd. Zij zijn ‘gevormd’ rondom het millennium, vandaar de naam millennials.

Millennials werven, 3 tips

Ondernemers en HR-professionals zijn genoodzaakt hun tactiek aan te passen om deze nieuwe talenten aan te trekken en zich thuis te laten voelen binnen hun bedrijf.

Volgens onderzoek van Studytube naar de leerdoelstellingen is ‘aantrekkelijk zijn voor millennials’ een belangrijke trend. Mede aan de hand van dit onderzoek volgen hier drie adviezen voor het aantrekken van millennials:

1. Slimme secundaire arbeidsvoorwaarden

Zorg voor goede primaire arbeidsvoorwaarden (salaris, werktijden), maar vooral ook goed gekozen secundaire arbeidsvoorwaarden. Vraag jonge sollicitanten wat zij belangrijk vinden in een functie.

Zorg bijvoorbeeld voor nieuwe vormen van ontspanning op de werkvloer. Daarmee kun je millennials over de streep trekken. Werkplezier is namelijk een van de belangrijkste factoren voor deze generatie.

2. Doorgroeimogelijkheden

Millennials zoeken een baan met betekenis en carrièreperspectief. Een baan waarin zij continu worden uitgedaagd en ontwikkel- en groeimogelijkheden hoog op de agenda staan.

Zorg bijvoorbeeld voor duidelijke, gezamenlijke kernwaarden die je bedrijfscultuur vormen. Dat zal hen motiveren en het gevoel geven aan iets belangrijkers bij te dragen dan alleen omzet draaien.

3. Opleiding

Extra opleiding speelt een cruciale factor in het aantrekken en behouden van millennials. Creëer een cultuur waarin continu leren een belangrijk onderdeel is. Om dit mogelijk te maken, investeert ruim 50 procent van de bedrijven in Nederland al in het uitbreiden van het ‘leerhuis’ – de mogelijkheden tot opleiding.

Organisaties kijken daarbij naar nieuwe traineeprogramma’s en nieuwe vormen van leren (bijvoorbeeld gamification). Probeer het opleiden dus ook af te stemmen op nieuwe generaties, zodat ze gemotiveerd blijven en je bedrijf verder voorwaarts kunnen helpen.

Acceptatie millennials op de werkvloer

Als je millennials eenmaal aan boord hebt, is het een uitdaging om te zorgen dat ze geaccepteerd worden door de rest van je personeel.

Zorg dat er geen grote generatiekloof ontstaat. Als ondernemer moet je daarvoor zelf de bruggen bouwen of daartoe aanzetten.

Comment Section

0 reacties op “Millennials aantrekken, 3 adviezen

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.